Gram altın Cumhuriyet Altını Gümüş ONS Yarım Altın

Öğle: İkindi:
4 °C
asd

NASIL BİR DİNDARLIK?

  • SADULLAH AYDIN
  • 2016-01-21 06:59:53
  • 1008 Görüntülenme
  •  

     

    Mevlana Hazretleri, İslami edebiyat ve şiirin şaheserlerinden olan Mesnevi adlı kitabında şöyle bir olay anlatır: “Hintliler, karanlık bir ahıra bir fil getirip halka göstermek istediler. Hayvanı görmek için o kapkaranlık yere bir hayli adam toplandı. Fakat ahır o kadar karanlıktı ki gözle görmenin imkânı yoktu. O, göz gözü görmeyecek kadar karanlık yerde file ellerini sürmeye başladılar.Birisi eline hortumunu geçirdi, "Fil bir oluğa benzer" dedi.Başka birinin eline kulağı geçti, "Fil, bir yelpazeye benziyor" dedi.

    Bir başkasının eline ayağı geçmişti, dedi ki: "Fil bir direğe benzer." Bir başkası da sırtını ellemişti, "Fil bir taht gibidir" dedi.

    Herkes neresini elledi, nasıl sandıysa fili ona göre anlatmaya koyuldu. Onların sözleri, görüşleri yüzünden birbirine aykırı oldu.

    Birisi dal dedi, öbürü elif. Herkesin elinde bir mum olsaydı sözlerindeki aykırılık kalmazdı. Duygu gözü ancak avuca, ancak köpüğe benzer, avuç bütün fili birden elleyemez ki!’’

    Günümüzün Müslümanlarının aziz İslam’a bakışı Mevlana Hazretlerinin anlattığı fil olayına çok benziyor. Bazılarımız İslam’ı sadece bir kültür dini olarak görüyoruz. Kültürel ve zihinsel bir uygarlık… Yaşanan, hayata yön veren, ahlak ve ameli şekillendiren, siyasi talepleri olan bir din değilmiş gibi davranıyoruz. Veya da böyle biliyoruz.

    Bazılarımız içinse kuru bir siyaset ve politikadır dindarlık…

    Kahir ekseriyetimizin zihnindeki İslam birkaç ibadet ve güzel ahlaktan ibarettir. Namazını kılıp orucunu tuttun mu, bir de ömründe bir defa hacca gittin mi senden daha iyi Müslüman yoktur! İslam’ın bu yanlış algılanışından ötürü, sistemin İslam’la sorunu olduğu, İslami yaşam tarzının baskı altında bulunduğu, Müslümanların dinlerini yaşayamadıkları, İslami dünya görüşünü benimseyenlerin üvey evlat muamelesi gördükleri söylendiği zaman hemen birçok insandan itiraz gelir:

    ‘’Olur mu öyle şey canım? Camilerimiz ardına kadar açık değil mi? Kim senin namazına, Kûr’an’ına karışıyor? Bu ülkede istediğin gibi Müslümanlığını yaşayabilirsin…’’

    Diğer bazılarımız İslam’dan tasavvuf karşıtlığını, züht karşıtlığını anlıyor; gecelerini ibadetle geçirenlere, ellerinden tesbih düşürmeyenlere cahil gözüyle bakıyor.

    Neden her birimizin farklı bir İslam anlayışı var? Neden zihinlerimizdeki İslam algıları farklı? Neden?

    Çünkü İslam’ı bilmiyoruz. İslami anlayışımız kulaktan dolma bilgilerin üzerine inşa edilmiş. Mesnevide geçen fil olayı gibi… El yordamıyla İslam’ı bilmeye, yaşamaya çalışıyoruz. Sağlıklı kaynaklardan beslenmiyoruz. Kur’an ve sahih sünnet temel referanslarımız değil. İslam’ı, İslam’ın sahibi olan yüce Allah’tan, O’nun sevgili Resulünden değil de, bilmem şu ağabeyden, şu hocadan, şu kitaptan öğrenmeye kalkışıyoruz. Ve ortaya sayısız, birbiriyle kavgalı İslami anlayış çıkıyor. Karmaşa, tefrika, bölünmüşlük, güçsüzlük, haset, sevgiden ve vahdetten uzak bir ümmet…

    Halbuki ariflerin piri Mevlana’nın dediği gibi her birimiz birer mum yaksak, mumun ışığına sığınsak, ne karanlık kalır ne de yanlış, farklı din algısı. Kuşkusuz bizim mumumuz Kûr’an’ı Azimdir… Sünnet’i Resulullah’tır… Kur’an’ı ve sahih Sünneti kendilerine rehber edinmiş şerefli Ehl-i Beyt, Sahabe-i Kiram, rabbani alimler ve müçtehitlerdir…

    Kur’an’nın ışığını kendimize rehber edinirsek o zaman anlayacağız ki İslam hem kültürdür hem de amel… Hem bilgidir hem de yaşam… Hem cihattır hem de irfan, tasavvuf, züht… Hem siyasettir hem de namaz, oruç, hac, zekat, tesettür… Hem güzel ahlaktır hem de direniş, eylem, iyiliği emredip kötülükten menetmek…

    Cihat İslam’ın bir parçasıdır. Siyaset İslam’ın bir parçasıdır. Tasavvuf İslam’ın bir parçasıdır. Ahlak İslam’ın bir parçasıdır. İbadet İslam’ın bir parçasıdır. Kültür, bilgi, ilim İslam’ın bir parçasıdır. Bunların her biri İslam’ın birer parçasıdır, bütünü değil…

    Bütün bunlar bir araya gelince İslam tam ve eksiksiz olur. Allah’ın kabul edeceği bir din haline gelir. Aziz İslam dininin tek bir yönüne tutunmak, diğer boyutlarını görmezden gelmek Allah katında kabul edilebilir bir dindarlık değildir. Allah böyle yarım, eksik bir dindarlığı asla kabul etmez!